Στο κείμενο «Η θεωρία του Τάι Τσι Τσουάν» 太極拳論 (Tài Jí Quán Lùn) του Ουάνγκ Ζονγκ Γιουέ 王宗岳 (Wáng Zōng Yuè, 1733 - 1795) ο οποίος λέγεται ότι ακολουθούσε την γενεαλογία του Ταοϊστή ασκητή και ιδρυτή του Τάι Τσι,
Τζανγκ Σαν Φενγκ 张三丰 (Zhāng Sān Fēng) που έζησε τον 12o αιώνα, βρίσκουμε την εξής αναφορά:
太極者,無極而生,陰陽之母也。動之則分,靜之則合。
Τι είναι το Τάι Τσι;
Είναι αυτό που παράγεται από το "Γου Τσι"无极 (Wú Jí),
και είναι η μητέρα του "Γιν και του Γιάνγκ" 阴阳 (Yīn Yáng).
Όταν αυτό κινείται, διαιρεί, όταν μένει ακίνητο επανενώνει.
Σύμφωνα με το Κινέζικο Ταοϊστικό κείμενο, το σύμπαν στην αρχική του μορφή δεν είχε ζωή. Ο κόσμος ήταν ταραγμένος μέσα σε μια ομιχλώδη κατάσταση σύγχυσης και αταξίας. Συγκεκριμένα όρια της αρχής και του τέλους δεν υπήρχαν. Αυτή η κατάσταση ονομάστηκε "Γου Τσι" που κατά γράμμα σημαίνει, "Δίχως Αρχή". Αργότερα η υπάρχουσα φυσική ενέργεια διαιρέθηκε σε δυο πόλους, το γνωστό Γιν και Γιανγκ 阴阳 (Yīn Yáng). Αυτή η διαχωριστική πόλωση ονομάζεται "Τάι Τσι" 太极 (Tài Jí) το οποίο σημαίνει «Μεγάλη Αρχή», ή «Ύψιστη Αρχή» και επίσης χαρακτηρίζεται ως «Άκρως Ύψιστη» ή «Άκρως Θεμελιώδης» αρχή. Αυτή είναι η αρχική διαίρεση η οποία είναι αιτία όλων των άλλων διαχωρισμών και εναλλαγών που υπάρχουν. Έτσι, απ' αυτή την εξήγηση συμπεραίνουμε ότι το Τάι Τσι (ύψιστη αρχή) είναι διαφορετικό από το Γου Τσι.
Το Τάι Τσι είναι δημιούργημα του Γου Τσι και αυτό με την σειρά του είναι η μητέρα του Γιν και του Γιάνγκ. Αυτό λοιπόν σημαίνει οτι το Τάι Τσι λειτουργεί ώς μεσολαβητής μεταξύ του Γου Τσι και του Γιν και Γιανγκ. Οπότε, τι είναι το Τάι Τσι; Είναι η κρυφή δύναμη η οποία οδηγεί το Γου Τσι στην διαίρεση του Γιν και του Γιάνγκ, όπως και αντίθετα οδηγεί το Γιν και το Γιάνγκ στην επανένωση τους σε Γου Τσι. Για τον άνθρωπο αυτή η κρυφή δύναμη είναι το "Γί" 意 (Yì).
Το Γι είναι μια κινέζικη λέξη που εκφράζει την έννοια της πρόθεσης και του αρχικού κινήτρου για την δράση ή την αδράνεια, Γι είναι η δύναμη που διαιρεί το Γου Τσι σε Γιν και Γιάνγκ και επίσης, η δύναμη που επανασυνδέει το Γιν και το Γιάνγκ σε Γου Τσι . Η κρυφή αυτή δύναμη, κάνει την εμφάνιση της στην φύση σαν
ηλεκτρομαγνητική ενέργεια (Electromagnetic Field ή ΕΜF), η οποία έχει την εξουσία να ανοικοδομεί ή να καταστρέφει. Με δυο λόγια, το "Γι" είναι ο "λόγος" της διαίρεσης του Γου Τσι σε Γιν και σε Γιάνγκ.
Όταν η θεωρία του Γιν και του Γιάνγκ εφαρμόζεται στον ίδιο τον άνθρωπο, βλέπουμε ότι η ρίζα της δράσης είναι η νοημοσύνη μας. Ο νους μας (το Γι) είναι αυτός που αποφασίζει εάν θα αλλάξουμε την δικιά μας Γου Τσι - "αδρανή" κατάσταση σε Γιν και Γιάνγκ - "δραστήρια" κατάσταση, ή αν αντίθετα θα θελήσουμε να οδηγήσουμε τον εαυτό μας από το Γιν και Γιάνγκ στο Γου Τσι δηλαδή από την δράση στην αδράνεια. Αυτό σημαίνει ότι το προσωπικό μας "Γι" - η πρόθεσή μας η βούλησή μας, είναι η ηλεκτρομαγνητική δύναμη η οποία καθορίζει ολόκληρη την στάση μας. Ακόμη πιο πέρα μπορεί να καθορίσει την σωστή σχέση του Γιν και του Γιάνγκ στις δραστηριότητές μας και ακόμη πιο ιδιαίτερα, τον χειρισμό του Τσι μέσω του Τάι Τσι Τσουάν. Επίσης το κείμενο λέει:
無極生有極、有極是太極、太極生兩儀、即陰陽;
兩儀生四象、即少陰、太陰、少陽、太陽、四象演八卦、八八六十四卦
Το Τάι Τσι κάνει τους δυο πόλους,
οι δυο πόλοι παράγουν τις τέσσερις φάσεις,
οι τέσσερις φάσεις γεννούν τα οκτώ τρίγραμμα,
τα οκτώ τρίγραμμα αποτελούν τα εξηντατέσσερα εξάγραμμα.
Εδώ διακρίνουμε ότι το Τάι Τσι μπορεί να είναι διαιρεμένο σε, Γιν και Γιάνγκ και ότι το Γιν και Γιάνγκ να είναι και πάλι χωρισμένο σε ένα άλλο ζεύγος Γιν και Γιάνγκ κ.ο.κ. Όσο είναι δυνατόν να διαιρούμε το Γιν και Γιάνγκ, σε μικρότερες υποδιαιρέσεις εξίσου ισορροπημένες σε Γιν και Γιάνγκ, μέσα σε κάθε μας κίνηση, μέσα σε κάθε μας δράση, τόσο πιο πολύ θα κατανοούμε και το νόημα του ίδιου του Τάι Τσι Τσουάν.
Στη συνέχεια θα δούμε πως επιδρά η εφαρμογή της βασικής έννοιας του Γιν και του Γιάνγκ. μέσα στην πρακτική εξάσκηση του Τάι Τσι ώστε να δοθεί μια πιο καθαρή εικόνα της ουσίας του Τάι Τσι καθώς και να μας βοηθήσει κατά την πορεία της εκμάθησης του.